Disanje iz stomaka

by | 30.Jul.2015.

Ukoliko već niste, pročitajte prvi deo teksta o disanju na OVOM linku.

U prošlom tekstu smo pisali da disanje tokom trčanja treba da bude duboko i sporije, objasnili zašto i na koji način je najbolje to postići. Sada pišemo o disanju “iz stomaka”.

Disanje “iz stomaka” ili abdominalno disanje predstavlja disanje donjim delom pluća i to tako što se dijafragma (mišić u obliku padobrana ispod pluća) zateže i širi pluća na dole.

Iako abdominalno disanje deluje kao naučna fantastika, to je u stvari normalno i prirodno, a način na koji danas preko 95% ljudi diše (grudno ili rebarno disanje), je u osnovi zamišljeno kao pomoćno disanje. Obratite pažnju kako beba diše dok leži. Dok udiše, samo se stomak podiže. Deca prirodno dišu “iz stomaka”, ali usled dugotrajnog sedenja, ljudi postepeno gube tu naviku i prelaze na grudno disanje. Kapacitet pluća se smanjuje jer se koristi samo gornji deo pluća, a takođe se koristi i znatno više energija na pokretanje rebarnih mišića. Pored toga što trošimo više energije, dobijamo i znatno manje kiseonika, pa se znatno brže zamaramo, a i kada mozak dobija manje kiseonika, aktivira režim “štednje” i na taj način manje troši, ali i ograničava rad celog organizma, što objašnjava pojavu hroničnog zamora, pa čak i depresije.

Najbolji način da proverite kako dišete je da ležeći na leđima, levu ruku stavite na grudi, a desnu na stomak. Ako se leva ruka pomera na gore tokom udisaja, to je grudno disanje. Kod abdominalnog disanja treba da se pomera samo desna ruka na gore pri udisaju (na dole pri izdisaju), dok leva miruje. Ovo je ujedno i prva vežba i treba je izvoditi po nekoliko minuta svakog dana! Tek kada se prva vežba savlada, prelazi se na sledeći nivo.

 

Druga vežba je ista kao i prva samo što se izvodi u položaju “turskog seda”, dok leđa moraju biti ravna.

 

 

Kada se ove dve vežbe mogu izvoditi opušteno i bez razmišljanja, prelazi se na abdominalno disanje u uspravnom stavu, tokom hodanja, sedenja u kancelariji (dok su leđa prava) i na kraju tokom trčanja, naravno u određenom ritmu.

Autor: Aleksandar Sadžak

Jedan je od osnivača trkačkog kluba Running Tribe, a takođe je i osnivač fitness studija Reborn. Diplomirao je na Fakultetu sporta i fizičkog vaspitanja u Beogradu, a master studije je završio na Baruh univerzitetu u Njujorku. Zaljubljenik u prirodu, fizičko vežbanje i zdrav(iji) stil života.